More
    דף הביתמסורת ותרבותמדוע נקרא שמה חלב?

    מדוע נקרא שמה חלב?

    מדוע נקרא שמה חַלַבּ?

    מתוך הספר יהדות חלב בראי הדורות בהוצאת המרכז למורשת ארם צובא -1993

    מסורות חלב ואגדותיה א’

    מאת אברהם כהן-טאוויל ז”ל (מתוך הספר יהדות חלב בראי הדורות*)

    בכל היסטוריה של עם או שבט מצוי חלק, אשר הוא לוט בערפל, ואשר נקשרות בו אגדות עממיות, שהגרעין ההיסטורי בהן, פעמים רב הוא ופעמים – מועט.

    על מקור שם העיר חלב מספרת האגדה סיפור מעניין: מדוע נקרא שמה חלב? מפני שאברהם אבינו עבר כאן עם צאנו וחילק חלב לעניים.

    הסיפור מובא גם בספר מסעותיו של ר׳ פתחיה מרגנשבורג בזו הלשון:

    ״והלכנו משם לחלב היא ארם-צובה, כי בהר היו צאנו של אברהם אבינו עליו השלום. ומעלות יורדות מן ההר, שמשם היה מושיט לעניים חלב, ולזה הטעם קוראים שם העיר חלב(3)”

    יהודי חלב מספרים את הסיפור בגירסה מעט שונה: ״הייתה לאברהם אבינו פרה, ששמה ״שהבה״ (לבנה) והביטוי ״חלב אשהבה״, שפירושו ״חלב את שהבה״, הפך לשם העיר. ואמנם, אחד מכינויי העיר הוא ״אשהבה״,  והוא מצוי במילונים.

    האם יש באגדה יפה זו גרעין היסטורי? האומנם עבר כאן אברהם אבינו בדרכו מחרן לארץ כנען, כשם שלדעת החוקרים עבר בדמשק ולקח משם את ״בן־משק ביתו הוא דמשק אליעזר״? ספק. אולם, ערכה של אגדה אינו באמיתות ההיסטורית, אלא בהשפעתה על המאמינים בה. צאו וראו, איזו תחושה של גאווה חשו יהודי חלב, בהאמינם שאברהם אבינו, אבי האומה, עבר במקום הזה וקבע כמעשיו הטובים את שמה של העיר!

    אנדה אחרת, המהלכת אצל יהדות חלב, קשורה בבית הכנסת הקדמון של הקהילה בעיר זו. האגדה מספרת, שבית הכנסת הזה נבנה בידי יואב בן־צוריה, שר צבא דוד, לפני בנייתו של בית המקדש הראשון:

    ״והיה יואב נושא על כתפיו האבנים הגדולות ומעלן על הסולם׳ כדי ליתנן בכותל בית־הכנסת. תוך שהוא בונה, בכה יואב ואמר: “אפשר שהקב״ה יניח בית־המקדש, אשר שלמה יבנה, וישרה שכינתו בבית הזה, אשד אני בונה? !  מיד יצאה בת קול ואמרה: “יואב, יואב, עתידים שני בתי מקדשות ליחרב וביתך יהיה קיים׳!(4)

    שערו בנפשכם, איזו הרגשת ייעוד הרגישו יהודי סלב, כשנכנסו לבית כנסת זה וראו בפועל, ששני בתי המקדש – בית ראשון ובית שני – נחרבו, והבית הזה עומד! אגדה היא אגדה, אך ערכן של אגדות מסוג זה הוא, שהן משמשות, למאמין בהן, נר פנימי ומצפון רוחני. כך קרה ליהודי חלב.

    לחץ/י להורדת הכתבה בפורמט PDF


    (3) פתחיה מרמשבורג, ״סיבוב״, מהדורה מדעית ע״י א. גרינחוט, פרנקפורט דמיין 1905: א. יערי, ״מסעות א״י״, תל-אביב, תש״ו(1946), עמי 50.

    (4)ד. צ. לאניאדו, ״לקדושים אשר בארץ״, ירושלים, תש ״ב ת194> הקדמה, עט׳ 8.

     

    נושאים קשורים

    ארם צובה. קהלה. הועד הגשמי תרע”ט

    ביאן חסאב ועד הגשמי ען סנה ואחדה : לתאריך ר"ח סיון תרע"ט. : דפוס י' סתהון הספרייה הלאומית

    מפה של העיר חלב 1930

    אוסף המפות על שם ערן לאור, הספרייה הלאומית

    מפה של העיר חלב – 1928

    אוסף המפות על שם ערן לאור, הספרייה הלאומית

    תשנ”ג בהבזקים

    מתוך החוברת דרכי אר”ץ מס’7 שנת 1993

    מבט על חיי היומיום בתקופה האחרונה בחלב – 1992

    מבט על חיי היומיום בתקופה האחרונה בחלב סקירתה של מירי בלומנפלד כתבת העיתון "חולון בת-ים" ב 1992 כתבת העתון ״חולון בת-ים״, מירי בלומנפלד, יצאה - אגב...

    הנוער העברי בארם צובא בשנים 1945-1936 – מאת אברהם הללי ז”ל

    העיר חלב הייתה מכונה בפי תושביה, היהודים והלא־יהודים, בשם ״חלב אש־שהבא״ (השם בערבית), דהיינו: ״חלב הלבנה״, לאמור: חלב, אשר צבעה לבן, ואין יודע מדוע.

    יהודי חלב בקובה (KOBE), יפן מאת אורית ששון

    מתוך חוברת דרך אר”ץ מס’ 16    שנת: 2009 לחץ כאן להורדת קובץ PDF

    ליל ביעותים בבית הכנסת הגדול והעתיק בחלב

    מתוך החוברת דרכי אר”ץ מס’7 שנת 1993 סיפורים מחלב ליל ביעותים בבית הכנסת הגדון והעתיק בחלב מאת אברהם שמי אם לסבי מצד אמי לא היה האומץ הגדול ביותר,...

    האחים אדמון, אבי, ויעקב שאשו מספרים על אבא

    מתוך החוברת דרכי אר”ץ מס’7 שנת 1993 פעמי אר"ץ גזר דין האחים אדמון, אבי, ויעקב שאשו מספרים על אבא הפרשת אותה אגולל בפניכם חתחוללה. בחלב. בשלהי שנת 1956....

    יעדי ההגירה מהעיר חלב במאה ה-20

    יעדי ההגירה מהעיר חלב במאה ה-20 / מתוך הספר קורות חיים של אברהם צפדיה (נכתב בשנת 2009)