More

    מעורב חלבי

    מתוך בטאון “דרכי אר”ץ” גיליון 17 שנת 2012

    מעורב חלבי

    מזכרונותיה של מיכל הל-אור (מזרחי) – בתיאבון!
    מעורב חלבי: מזרח-תיכוני, איטלקי וגם ספרדי – יחד!
    אני זוכרת את המאכל האהוב,”ריז בחליב” رز بحليب (דייסת אורז וחלב) וגם את ה”קלסונס” calsones (רביולי גבינה בשפת יהודי חלב) עם חמאה. יושבים היינו ליד אמא ומכינים “רישתא” رشتا ,בצק מרודד וחתוך לרצועות דקות שלאחר בישולן,היו מוגשות לשולחן עם הקלסונס וכך נוצר המאכל המיוחד לשבועות :”רישתא בקלסונס” رشتا بكلسونيس .
    זוהי חגיגה קולינרית גם מזרחית- עם האורז, גם איטלקית- עם הרביולי והפסטה וגם ספרדית- עם הקלסונס ! פסיפס חלבי במיטבו !


    על סגנון הכתיבה של חיים סבתו

    “….על רקע נופה של ספרות עברית ‘רזה’, נעדרת שורשים ורדודת לשון, אני גומע את ספריו של סבתו כמים חיים.”   ירון לונדון

    “…כתיבתו של חיים סבתו משתבחת כאחד הצלילים המדוייקים ביותר שיש בספרות הנכתבת כאן בשנים האחרונות…”   דב אלבוים


    מספרי אר”ץ

    “לחם שלמה”- ר’ רפאל שלמה לניאדו
    תקופת החיבור: המאה הי”ח. סוג החיבור: חידושים והלכה. אותיות רש”י.
    תוכן החיבור: שאלות ותשובות, כולל שאלה “שנשאלתי מחכם אחד אשכנזי” ושאלות ששאלו הרב חיים מוציירי והרב חיים עמרם בעת עוברם בחלב.
    דפוס: שמואל אשכנזי, קושטאנדינה (טורקיה) “אשר תחת ממשלת אדוננו המלך סולטן חאמיד”, התקל”ה.


    יהודי חלב בקהיר

    ” התפללתי בבית הכנסת של החלבים שגדלו, הם או הוריהם, בעיר חלב שבסוריה ולימים התיישבו במצרים. לפני תפילת מנחה של ערב שבת, נהגו מתפללים להקדים לבית הכנסת ולשוח בענייני עולם. פעם אחת, פנה אחד המתפללים לחברו המלומד: ‘אמור נא לי. כמה זה מיליון גניה(המטבע המצרי)?’ ענה לו המלומד: ‘מיליון גניה, זה הרבה מאוד כסף. אל תשאל’ ולא יסף. שב חברו ושאל: ‘יעני, כמה הרבה?’ הרהר האיש, נענע בראשו פעמיים וענה לחברו: ‘זה הרבה מאוד. יכול להיות חמישים אלף גניה. יכול להיות אפילו מאה אלף. השם יודע.’

    בית הכנסת של החלבים שכן בפינת הרחוב שהוביל לשוק הירקות. השוק קידם בשמחה את בואם של היהודים שנהגו לקנות שם ירקות, דגים טריים ומלוחים ודברי מזון אחרים ובשמים. גם נזקקו יהודים להביא כל יום שישי לשוק את כובע “הטרבוש” האדום לגיהוץ בחנות מיוחדת לכבוד שבת, חגים ומועדים. בעלי אמצעים היו מביאים את בגדיהם לגיהוץ שהיה נעשה בלחיצת הרגל על מגהץ ענק המונח על לוח נמוך שהיה מונע ברגלו המאומנת של האיש המגהץ. במוצאי חג הפסח, יצאו היהודים מבית הכנסת והלכו לשוק לקנות את דג “הפסיך” המלוח, את החסה וכן את הלחם הערבי השטוח שנאפה במיוחד למען היהודים לאחר שבילו שבוע פסח שלם בכשרות, והיו הירקנים מוחאים כפיים כבעלי שמחה וצועקים: ‘איל-חאמץ!
    איל-חאמץ! .” elhamess

    מתוך ספרו של ד”ר אברהם מטלון: “קורות משפחה ועם”

    נושאים קשורים

    ארם צובה. קהלה. הועד הגשמי תרע”ט

    ביאן חסאב ועד הגשמי ען סנה ואחדה : לתאריך ר"ח סיון תרע"ט. : דפוס י' סתהון הספרייה הלאומית

    מפה של העיר חלב 1930

    אוסף המפות על שם ערן לאור, הספרייה הלאומית

    מפה של העיר חלב – 1928

    אוסף המפות על שם ערן לאור, הספרייה הלאומית

    תשנ”ג בהבזקים

    מתוך החוברת דרכי אר”ץ מס’7 שנת 1993

    מבט על חיי היומיום בתקופה האחרונה בחלב – 1992

    מבט על חיי היומיום בתקופה האחרונה בחלב סקירתה של מירי בלומנפלד כתבת העיתון "חולון בת-ים" ב 1992 כתבת העתון ״חולון בת-ים״, מירי בלומנפלד, יצאה - אגב...

    הנוער העברי בארם צובא בשנים 1945-1936 – מאת אברהם הללי ז”ל

    העיר חלב הייתה מכונה בפי תושביה, היהודים והלא־יהודים, בשם ״חלב אש־שהבא״ (השם בערבית), דהיינו: ״חלב הלבנה״, לאמור: חלב, אשר צבעה לבן, ואין יודע מדוע.

    יהודי חלב בקובה (KOBE), יפן מאת אורית ששון

    מתוך חוברת דרך אר”ץ מס’ 16    שנת: 2009 לחץ כאן להורדת קובץ PDF

    האחים אדמון, אבי, ויעקב שאשו מספרים על אבא

    מתוך החוברת דרכי אר”ץ מס’7 שנת 1993 פעמי אר"ץ גזר דין האחים אדמון, אבי, ויעקב שאשו מספרים על אבא הפרשת אותה אגולל בפניכם חתחוללה. בחלב. בשלהי שנת 1956....

    יעדי ההגירה מהעיר חלב במאה ה-20

    יעדי ההגירה מהעיר חלב במאה ה-20 / מתוך הספר קורות חיים של אברהם צפדיה (נכתב בשנת 2009)

    תקנות רבנים בפזורה החלבית במערב

    תקנות רבנים בפזורה החלבית במערב/מתוך הספר קורות חיים של אברהם צפדיה (נכתב בשנת 2009)