More

    פתח דבר-יו”ר המרכז בשת תשמ”ו 1986 מאת מנחם ידיד הלוי ז”ל

    מתוך בטאון דרכי אר”ץ-גיליון מס’ 1 (אלול תשמ”ו 5746-1986)

    פתח דבר

    מאת יו”ר המרכז בשנת 1986 מר מנחם ידיד הלוי ז”ל

    עם ההקמה בישראל של המרכז העולמי למורשת קהילת יהודי ארם־צובה (חלב), החל להתגשם חלום, המלווה אותי זה שנים רבות. כל ההתחלות קשות. בעבר, פיקפקו רבים: לא בחשיבות הנושא והעניין, אלא ביכולתנו הארגונית ״להרים את המשא הכבד הזה״: דהיינו, לממש את הקמת המרכז הזה. ייתכן, שישנם גם כיום אשר מפקפקים: אינם מאמינים למראה עיניהם ולמשמע אוזניהם. אך, הנה, ראו, הקמנוהו. כורח השעה מחייב אותנו לגשת לעבודה ארגונית־מעשית, כדי להציל מפי הזקנים שבתוכנו ולדלות מהם מידע ופרטים על קהילתנו העתיקה. אני בטוח, כי המבחן העיקרי להצלחת הפעולה תלוי אך ורק בנו ובהתמודדותנו ללא לאות במלאכת העשייה הגדולה.

    אנו נמצאים בראשית הדרך. נרשמה עמותה בישראל. התחלנו באיסוף חומר תיעודי, צילומים והקלטות, אשר ישמשו חומר לעבודת מחקר ולפרסום, אשר יספר את סיפורה של קהילה חשובה זו ויציג את העיר ארם־צובה (חלב), עיר ואם בישראל למען הדורות הבאים. מתוך יוזמה עצמית של מספר ״משוגעים לדבר״ נרשמה עמותה כחוק בישראל; ובין המייסדים נמנו רבנים, אקדמאים ואישי ציבור פעילים וידועים, אשר קיבלו על עצמם עול מצוות עשה: לפעול ולעשות למימוש מטרות העמותה.

    שורשינו עמוקים. הט כל כך עמוקים בלבבות, שאת סימניהם ואת עקבותיהם תמצא בכל קהילה של יוצאי ארם־צובה בכל ארצות הפזורה: אם בקרב הקהילה המפוארת של ״שערי ציון בברוקלין שבארה״ב; אם בקרב בני הקהילה בארגנטינה, בברזיל, במקסיקו, בפנמה; ואם באנגליה, באיטליה, בשוויץ, ובעוד ארצות; וכמובן, גם בישראל. בכל ארצות מושבותיהם שמרו יהודי ארם צובה על הגחלת ונשארו קשורים לתורת משה; ואהבה עזה נטועה בלבם למסורת ישראל השורשית.

    מתוך הערכה וכבוד לעברה המפואר של קהילת יהודי ארם צובה, הצבנו לעצמנו ייעוד: להעמיד יד ושם לקהילה עתיקה זו – לחכמיה ולרבניה, לאנשיה ולאישיה, לגדוליה ולפשוטיה; למוסדותיה ולארגוניה השונים: בתי כנסת ובתי המדרשות, תלמוד תורה, בתי ספר ובית יתומים, חברות צדקה ומרפא וגמילות חסדים וכו’, שקהילת ארם צובה (חלב) הצטיינה בהם.

    דורות גדלו והתחנכו על ברכי חכמיה ורבניה, ובבתי מדרשיה, של קהילת העיר ארם־צובה -עיר ואם בישראל, ובה חסידים ומקובלים, סוחרים ובעלי מלאכה; ואורחות חייהם של היהודים ומעשיהם הגדולים גדושים ספורים ומעשי ניסים ונפלאות. במשך שנים הצליחו לנהל את החיים הפרטיים והציבוריים, על פי ההלכה והתקנות שתיקנו החכמים, אשר הטביעו חותמם על חיי הקהילה ועל העיר כולה.

    הנני קורא לכם, בזה, אחיי ורעיי: אנא, הושיטו לנו את עזרתכם המוסרית והחומרית; והנני מזמין אתכם להיות, עמנו, שותפים נאמנים למפעל היסטורי חשוב זה, כדי שיהיו בידינו הכלים הדרושים להגשמת המטרות ולמילוי המשימות, שהמרכז הציב לפניו, בייעוד שחתם לעצמו.

    עלינו לזכור ולדעת, שרבים, טובים וחשובים הלכו מאתנו, ושלא הצלחנו, בעוד מועד, לשאוב מהם ידיעות ופרטים רבי ערך על מנהגים ומורשת, שאינם מופיעים בכתובים, שהורישו לנו ענקי קהילתנו ודור הנפילים הנשגב שלה.

    על כן, הזמן דוחק והמלאכה מרובה, ואסור לנו להתעצל. ככל שנקדים בעשייה – כן, נטיב לעשות: למען עברנו מהצד האחד ולמען עתידנו מהצד האחר.

    כדי לשתף את כל אחינו, יוצאי ארם צובה, בכל קצוות תבל – אנו מתכננים אי״ה, לקיים בשנה הבאה בירושלים, כינוס יסוד עולמי בהשתתפות משלחות ונציגים מכל תפוצות הגולה. בכנס נתווה תוכניות וציוני דרך להמשך פעילות המרכז; נקבע את מוסדותיו, ונבחר אותם; נאשר מסגרת לתקציב ולהפעלתו לקראת השנים הבאות. אנו תפילה, שהקב״ה יסייע בידינו למלא את הייעוד, התפקיד והעשייה, שנטלנו על עצמנו. התוצאה החיובית, שתצמח מפעילות זו, תצדיק, בבוא הזמן, את הדרך, שבה בחרנו ללכת; וההצלחה תהיה שכרנו.


    מנחם ידיד נולד בארם צובה ב״1919. בנו של הרה״ג האלוקי חכם יום־טוב ידיד הלוי. השלים את לימודיו באר״ץ בתלמוד תורה, בבית הספר של היתומים ולאחר מכן – בבית המדרש.
    מאז עלייתו ארצה, ב-1935, תורם ממרצו, מזמנו ומכשרונותיו לפעילות ציבורית רבת מימדים: בית״ר, ההגנה הלאומית; היה בין ראשוני המצטרפים לאצ״ל; נעצר פעמיים בידי הבריטים לתקופות ממושכות עד לקום המדינה. ומאז, הוא נמנה עם מייסדי תנועת החרות; הוא חבר הנהלתה ומרכזה, חבר הוועד הפועל של הסתדרות העובדים הלאומית וחבר הכנסת מטעם רשימת גח״ל לכנסת השישית, השביעית והשמינית. בין פעליו הרבים: עזרה בהקמת ישיבת פורת יוסף בירושלים העתיקה וישיבת קול יעקב; ליווי ישיבת תורה והוראה בת״א; הענקת מלגות לתלמידים מקרן אליהו ורחל גינדי מלום אנג׳לס; שליחויות ציבוריות רבות לחו״ל למטרות חינוך; פעילות רבת ממדים במועצה הציבורית להצלת יהודי ערב ובארגון היהודים יוצאי ארצות ערב, שבו הוא משמש כסגן יו״ר. הוא נמנה עם מייסדי המרכז למורשת אר״ץ; והוא יו״ר ארגון יוצאי ארם צובה בישראל.