More
    דף הביתחוברת דרכי אר"ץ גליון מס' 5קורות העץ-משפחה אחת מאת אברהם צפדייה

    קורות העץ-משפחה אחת מאת אברהם צפדייה

    קורות העץ

    תולדות עץ – משפחה אחת

    מאת אברהם צפדייה

    כך התחלתי לבנות את עץ המשפחה שלי.בחודש יולי 1977 ישבנו ״שבעה” על מות אמי עדה (אדל) ז”ל. כמקובל בימי ״שבעה׳׳ נערכים ביקורי תנחומין וכל מבקר מביע את תנחומיו בדרכים שונות. בחלק הארי שלהן הועלו זכרונות, תוארו אירועים מן העבר או שהתיחסו לתכונותיה הנעלות של המנוחה.

    מיום ליום התארכה גלרית האנשים אותם פגשתי. היו אף דמויות אותן ראיתי לראשונה. אבי, שישב לידי. הוסיף אף הוא סיפורים והשלמות על מבקר זה או אחר אלו שהאריכו בשיחה היו נשים מבוגרות, ממש זקנות — גב שחוח, פנים חרישי קמטים. שיער לבן דליל, קלוע או קצר. כל אחת השתמשה לעתים קרובות במשפט פתיחה “אגי זוכרת את אמא שלך כש…׳׳. בתחילה הקשבתי. למען האמת מתון נימוס, אך אט-אט החלו להישמע סיפורים מהעבר הרחוק. מרתקים בתוכנם ועשירים בפרטים. ככל שהמספרת נכנסה לפרטים. ניתן היה להבחין באור בעיניים הגב נעשה שחוח פחות. עת הפליגה לנבכי זכרונה, ממנו דלתה את הסיפורים והמעשיות. בין הביקורים חשבתי לעצמי: ״בעוד ומרמה, גם אנשים אלו ילכו בדרך כל־ארץ. ואיתם ילכו לטמיון כל אותם אירועים. התרחשויות וסיפורים. על אורח חייהם של אנשים. שהיו חלק מהקהילה העתיקה. שרשית ומפוארת – קהילת ארם־צובא. היכן ניתן יהיה להתבשם מהעלילות, תיאורי אורח־חייס ופולקלור עשיר זה. כאשר הנטיה לתיעודם כמעט ואינה קיימת? ״הרהרתי. כך מצאתי עצמי לוקח מחברת ומתחיל לכתוב פרטים. תמצית סיפורים והדברים שנאמרו. אט־אט הסיפורים הצטברו והחלה להתקבל תמונה מענינת. מחלק מהאנשים ביקשתי לפקוד אותנו שוב, מתוך מטרה להשלים פרטים בתשבץ החסר, לאמת מידע חשוב שהיווה בנקודות זמן מסוימות. ציון דרך חשוב במנהגים, גישות ואירועים אופייניים על קורותיה של משפחתי — משפחת צפדיה שהיתה מעין מודל לאורח חיי הקהילה בחלב.

    הפרטים העיקריים הועלו במתכונת של עץ-משפחה כאשר המטרה שהצבתי לעצמי היתה להגיע לשרשיה של הקהילה, ובעיקר של המשפחה, שלפי הערכתי. בעיון ממקורות נוספים. מקורה ככל הנראה מיהודי צפת שעזבו אותה בשלהי המאה החמש־עשרה.

    מחוסר תיעוד מתאים. ובהסתמך על המצטייר מהפרטים הרבים שהצטברו, הצלחתי להגיע בוודאות די גבוהה עד לשנה 1808. כל שם, פרט, מנהג או אירוע נחקרו ותושאלו בקשר למקורם. מדוע עשו כך, מה מקור מנהג זה או אחר. מי עשה מה ומדוע עד שבסוף ה״שבעה״ היה בידי חומר רב, כולל תמונות ותעודות שונות שנתרמו ע״י אנשים ל”צורך ההיסטוריה” ולאחר מכן הונח החומר בצד מבלי שהחלטתי מה לעשות איתו.

    ביום השנה הראשונה לפטירת אמי, נפטר אבי – עזרא ז”ל, ביולי 1978. כל ההתרחשות שתוארה לעיל החלה חוזרת על עצמה, כמעט באותה מתכונת. במהלך ה”שבעה״ של הפעם. שימש החומר שכבר נאסף. כבסיס להרחבת היריעה, השלמת פרטים. אימותים ועידוד אנשים לברר לי פרטים שונים — בין השאר גם ע״י התכתבות עם חלק מהמשפחה מחו”ל

    כאן כבר החלטתי להעלות על הכתב בצורה מסודרת. פחות או יותר. את המידע שצברתי ושחלק ממנו הינו עץ-המשפחה אותו אני מכנה ״קורות העץ״.

    ״קורות״: תרתי משמע; וכן האלבום הנילווה אליו אחר האנשים שפגשתי ביוזמתי, היה הארכיטקט משה ספדיה שחילק את זמנו, באותה עת (1978). בין ירושליס ובוסטון־ ארה״ב. אחד הדברים שרציתי לבדוק איתו זה אימות הערכתי שסבו וסבי, אברהם באואבה־צפדיה, היו אחים. מחוסר מידע מתאים טרם אומתה הערכה זו. נסים דיין הבמאי הידוע כיום, שחינו בן דודי משה דיין (דאייה, אחי אמי) רצה אף להפיק תכנית טלביזיה קצרה, בשיתופו של משה ספדיה, אתי. אך, מסיבות לוח זמנים עמוס של משה לא יצא הדבר אל הפועל.

    בקיץ 1984, קראתי מאמר בעיתון על ״קהילת יהודי חאלב בברוקלין״ שנכתב ע״י העיתונאית נסיה שפרן ממידע שקיבלה מהמחבר ג’ו סוטון. שלחתי לה מכתב הערכה למאמר וכן ביקשתי פרטים אודות ג’ו, במטרה לדלות ממנו מידע נוסף על קהילת יהודי חלב בסוריה.

    במכתבי לג׳ו תיארתי את מה שעשיתי עד כה, וביקשתי ממנו מידע נוסף. מתשובתו הבנתי, כי את מאמריו ומחקריו הוא עשה בעיקר על יהדות חלב היושבת בברוקלין, וכמעט ואין לו מידע על תולדותיה הקדומים של יהדות זו, בסוריה.

    עובדת קיומו של המרכו העולמי למורשת אר״ץ נודעה לי בדרך מקרה. קריאת החוברות שפורסמו והאירועים השונים שנערכו מטעמו הביאו אותי למסקנה שמסגרת זו עשוייה לסייע לי בשני כיוונים:

    א. המשך השגת מידע אודות קהילת יהדות חלב מהמאה ה־19 ואחורה עד סוף המאה ה־15.

    ב. לתת רעיון לעוד אנשים בעלי יוזמה לערוך מבצע דומה לשלי כי אין לי ספק שזה עשוי לתרום לעבוי המידע ותיעוד תולדותיה של קהילה מפוארת זו.

    נושאים קשורים

    דרכי ארם צובא מבנה גאומטרי

    דרכי ארם צובא במבנה גיומטרי כפי שנבנה ע״י משה עזרא עזיזו ז״ל באלול תשמ״ז בחיפה. ״דרכי ארם צובא״ נקראת מכל הכיוונים.

    צאצאי יהודי חלב בירושלים מאת וולטר זנר – שנת 2001

    הטקסט הבא תורגם מאנגלית לספרדית באמצעות בינה מלאכותית, ולכן ייתכנו בו טעויות. מתוך חוברת דרכי אר”ץ מס’ 13 שנת2001 צאצאי יהודי חלב בירושלים מאת וולטר זנר...

    נוסטלגיה מחלב – שנת 2001

    מתוך חוברת דרכי אר”ץ מס’ 13 שנת2001 מאת אתי יודן הסיפור המקסים הזה סיפר סבי , יעקוב שאשו ע״ה לאבי ,יצחק שושן יבל״א באשר היה עדיין...

    ירושלים לעדותיה – עדת החלבים – י.בן אליהו

    מתוך חוברת דרכי אר”ץ מס’ 13 שנת 2001 עדת החלבים עדת היהודים החלבים יוצאי ״ארם צובה״ שבסוריה נחשבת - ובצדק - לחלוצי הישוב הישן אשר השריש...

    הזהות היהודית החלבית: בין מסורת ומודרניות – מאת משה כהן

    מתוך החוברת דרכי אר”ץ מס’10 שנת 1998 לעיר חלב מאפיינים מיוחדים שהטביעו את אותותיהם בהתפתחותם הסוציולוגית של יהודי חלב. זוהי העיר השניה בגודלה בסוריה, אבל,...

    מיהו חלבי טיפוסי?

    מיהו חלבי טיפוסי? אמרת חלבי - אמרת חריצות, אמרת חלבי - אמרת איש העולם הגדול. אמרת חלבי ־ אמרת יהודי שיראת ה' בליבו ועל פי...

    תמונה וסיפור

    בטאון המרכז העולמי למורשת יהדות ארם צובה (חלב) דרכי אר"ץ - גליון מס’ 10 סיון התשנ”ז – דצמבר 1998התורכים ששלטו בארץ ישראל בתקופת מלחמת העולם...

    כמה נרות הדליקו בארם צובא (חלב) בחנוכה?

    כמה נרות הדליקו בארם צובא (חלב) בחנוכה? מאת פרופ' ירון הראל הרצאה במסיבת חנוכה תשס"ב -2001-12-16- על חלב אומרים שהיא עיר של חכמים וסופרים. אז, של חכמים,...

    חייה התורניים של יהדות סוריה תחת משטר הבעת’

    מתוך החוברת דרכי אר”ץ מס’10 שנת 1998 חייה התורניים של יהדות סוריה תחת משטר הבעת' הספר האחרון שיצא לאור בארם צובה מאת אליעזר שלוסברג