More
    דף הביתחוברת דרכי אר"ץ גליון מס' 3שירה-מקאמה לימי הנעורים

    שירה-מקאמה לימי הנעורים

    שירה-מקאמה לימי הנעורים

    מאת אברהם הללי

    חוברת מס’3 שנת1988

    המקום: העיר חלב

    הזמן: שנות השלושים המאוחרות ותחילת שנות הארבעים

    גיבורי המקאמה: ילדים, בני משפחות דלות אצמעים, אשר עברו מסלול לימודים בשני בתי ספר: הראשון -בית הספר ״תלמוד תורה״, והשני – בית הספר ״אליאנס״.

    ״תלמוד תורה” או ״אל־כותאב״ בשפת אנשי המקום, פעל בגיטו היהודי, בחסיתא, אזור מגורים מעורב ביהודים ובמוסלמים. במרכזו שכן, בין היתר, מוסד לחולי־רוח ושוק ירקות. בית הספר ״אליאנס״ נוסד מאוחר יותר בפתח הגיטו, בבאב־אל-פרג’ כבית ספר מתקדם, וכדגם מועתק ל״אליאנס״ אשר שכן בשכונת היהודים האמידים בג׳מיליה, שם לא יכלו ילדי המשפחות הבינוניות והדלות ללמוד.

    מדובר בקבוצת תלמידים אשר התחילה ללמוד ב״תלמוד תורה״ והמשיכה ב״אליאנס״ לאחר יסודו. בין חברי הקבוצה נכללו, בנוסף לכותב מקאמה זו, יצחק שושן, תופיק שירו, רחמים אוס, תופיק צפדיה, יצחק ששו(שושן), משה כהן, יוסף כסאר ורחמים כאביה, המוזכרים במקאמה. הם היוו את הכיתה העליונה ב״אליאנס״ PREMIERE CLASSE, השתלבו בתנועת הצופים, והיוו חלק מתזמורת כלי הנשיפה של תנועה זו.

    שירה-מקמה-נעורים2

    (1 ) הכוונה לנשים שעסקו ״במקצוע״

    (2 ) מלבין כלי נחושת, מקצוע שהצריך אחזקת חנות מיוחדת לכך.

    (3 ) ״הכופר״, כינוי למוכר ירקות יהודי שהיה מכונה כך, משום שלא הקפיד על שמירת המסורת.

    (4 ) ברובעים השונים של העיר (5 ) מוכר הפול (6 ) בחשבון (7 ) לטועה

    (8 ) מכה על כף היד במקל שטוח

    (9 ) ״אל עלאה״ ו״אל פלאה״ אלה הן מכות במקל על כפות הרגליים, כשהן כפותות בחבל ומורמות כלפי מעלה.

    (10) כלא המשוגעים. לילדים נאמר שאם יהיו שובבים, הם יושלכו לכלא הזה.

    (11) ככר לחם

    (12) ממולאים

    (13) פסוק 2 בספר עובדיה: ״הנה קטן נתתיך בגויים בזוי אתה מאוד״, או, כפי שתורגם לערבית, בשפת העם, ״ג״חש חמור, פי תימק אל ג׳רדון״

    (14) חצי האי ערב

    (15) כמה מכות על כפות הידיים

    (16) שבועה בקנין ותקיעת כף

    (17) ריבוי של ״עלאה״ (ראה (9) לעיל)

    (18) ריבוי של ״פרחה״, שמחה. כותב המקאמה מזכיר פתגם שהיה שגור בפי הילדים לציין בעצב, את סיום ימי החופש מהלימודים בבית הספר כאשר נהגו לומר אז: ״כלץ אל־עיד ופריחתו, איג׳ה אל כותאב ועליאתו״ – היינו, נגמר החג ושמחותיו, התחיל בית הספר ומכותיו.

    (19) מסלול ההליכה עבר ליד אתרים שבהם לא נשמר המוסר.

    (20) דברי שירה שנלמדו לדקלום בעל־פה

    (21) הברזן והטמבור הם החצוצרה והתוף

    (22) בצרפתית TRAVAUX MANUELS סדנא לעבודות יד

    (23) בצרפתית.LOCAL, שם המועדון

    נושאים קשורים

    דרכי ארם צובא מבנה גאומטרי

    דרכי ארם צובא במבנה גיומטרי כפי שנבנה ע״י משה עזרא עזיזו ז״ל באלול תשמ״ז בחיפה. ״דרכי ארם צובא״ נקראת מכל הכיוונים.

    צאצאי יהודי חלב בירושלים מאת וולטר זנר – שנת 2001

    הטקסט הבא תורגם מאנגלית לספרדית באמצעות בינה מלאכותית, ולכן ייתכנו בו טעויות. מתוך חוברת דרכי אר”ץ מס’ 13 שנת2001 צאצאי יהודי חלב בירושלים מאת וולטר זנר...

    נוסטלגיה מחלב – שנת 2001

    מתוך חוברת דרכי אר”ץ מס’ 13 שנת2001 מאת אתי יודן הסיפור המקסים הזה סיפר סבי , יעקוב שאשו ע״ה לאבי ,יצחק שושן יבל״א באשר היה עדיין...

    ירושלים לעדותיה – עדת החלבים – י.בן אליהו

    מתוך חוברת דרכי אר”ץ מס’ 13 שנת 2001 עדת החלבים עדת היהודים החלבים יוצאי ״ארם צובה״ שבסוריה נחשבת - ובצדק - לחלוצי הישוב הישן אשר השריש...

    הזהות היהודית החלבית: בין מסורת ומודרניות – מאת משה כהן

    מתוך החוברת דרכי אר”ץ מס’10 שנת 1998 לעיר חלב מאפיינים מיוחדים שהטביעו את אותותיהם בהתפתחותם הסוציולוגית של יהודי חלב. זוהי העיר השניה בגודלה בסוריה, אבל,...

    מיהו חלבי טיפוסי?

    מיהו חלבי טיפוסי? אמרת חלבי - אמרת חריצות, אמרת חלבי - אמרת איש העולם הגדול. אמרת חלבי ־ אמרת יהודי שיראת ה' בליבו ועל פי...

    תמונה וסיפור

    בטאון המרכז העולמי למורשת יהדות ארם צובה (חלב) דרכי אר"ץ - גליון מס’ 10 סיון התשנ”ז – דצמבר 1998התורכים ששלטו בארץ ישראל בתקופת מלחמת העולם...

    כמה נרות הדליקו בארם צובא (חלב) בחנוכה?

    כמה נרות הדליקו בארם צובא (חלב) בחנוכה? מאת פרופ' ירון הראל הרצאה במסיבת חנוכה תשס"ב -2001-12-16- על חלב אומרים שהיא עיר של חכמים וסופרים. אז, של חכמים,...

    חייה התורניים של יהדות סוריה תחת משטר הבעת’

    מתוך החוברת דרכי אר”ץ מס’10 שנת 1998 חייה התורניים של יהדות סוריה תחת משטר הבעת' הספר האחרון שיצא לאור בארם צובה מאת אליעזר שלוסברג