More
    דף הביתמנהגי חלבים בבתי הכנסתדילוג בבתים באמירת "לכה דודי" בערב שבת.

    דילוג בבתים באמירת “לכה דודי” בערב שבת.

     


     

    מחקר מאת ירון הראל: בחלב נהגו ללכת בערב שבת למערה שעל פי המסורת נתגלה בה אליהו הנביא ולקרוא שם את ״שיר השירים״. בפיוט ״לכה דודי״ נהגו בחלב לדלג על הבתים:״התנערי…״ ,״לא תבושי…״ , ״והיו למשסה…״, ״ימין ושמאל…״.

    זאת, מכמה סיבות: יש האומרים כי בבתים אלו יש עניינים המעוררים עצב; אחרים טוענים כי משום שיש בבתים אלו מעניין הגאולה, השמיטו אותם בני חלב שכבר נכוו בעבר בנושא זה בתקופת שבתי צבי אשר הדיח אותם להאמין בו באמצעות מתן הוכחות לגאולה הקרובה; טעם נוסף הוא שבני חלב נוהגים באופן כללי לקצר את הפיוטים שהם שרים, ו״לכה דודי״ בכלל אלה..


    מחקר מאת ר’ שלמה ענתבי סקא: מנהג אר”ץ אודות דילוג בבתים של “לכה דודי”

    לגבי מנהג חלב בפיוט לכה דודי כתב החכם יצחק שחיבר ע”ה (1) : “ובענין ‘לכה דודי’ כך היו רגילים להסביר בחלב מטעם שיש בו רמז לשבתאי צבי. ואוסיף להגיד כי אבא מארי ז”ל תמיד היה מספר שבחלב היה זקן אחד שהיה מדליק נרות בט’ באב ואומרים שהיה מאותה הכת”(2)  וכפי הנראה כוונתו לענין זה שנוהגים לומר רק הבתים “שמור וזכור” “לקראת שבת” “מקדש מלך” ו”התעוררי” ומשמיטים שאר הבתים(3) . וראה בתשובות החכם ע”ה בס’ רועה נאמן או”ח סי’ סט וכן המנהג פשוט בק”ק יוצאי אר”ץ בארגנטינה(4) .

    (1) יצחק ירנן סי’ קט

    (2)וכן עי’ בס’ “עיר של חכמים וסוחרים” (בורנשטיין-מקובצקי) עמ’ 167: “קיימת עדות מן המאה ה-20, של מאיר נחמד על ששמע בימי נעוריו מפי אביו זקנו שעוד לפני כמאה שנה בערך חי בחלב זקן ממשפחת דיין, שגר סמוך לבית הכנסת, ובט’ באב היה מדליק נרות רבים בחלון ביתו, והיה לועג לאלה ההולכים להתאבל, שהרי משיח כבר נולד”

    (3) וכ”ה במחזור לשלש רגלים שהו”ל החכם שחיבר זצ”ל וכן המנהג פשוט בקהלות קודש יוצאי אר”ץ בארגנטינה. וכ”ה בסדור שערי רחמים ושערי רצון [שנת תק”א] ובטעם הדבר עיין עוד בדרך אר”ץ עמ’ נ-נא

    (4) וכ”כ במחזור שלום ירושלים ראש השנה [עמ’ 425] “שמור וזכור, לקראת שבת, מקדש מלך, התעוררי התערויי: מנהג בני ארם צובא ה’ עליהם יחיו, לשיר רק חלק משירו של רבי שלמה אלקבץ הלוי” ארבעת החרוזים שסימנם ‘שלמה’ ולדלג על החרוזים שסימנם ‘הלוי’, כי יש בהם מלי דצערא: התנערי מעפר, לא תבושי ולא תכלמי, והיו למשסה שוסיך”

    נושאים קשורים

    ארם צובה. קהלה. הועד הגשמי תרע”ט

    ביאן חסאב ועד הגשמי ען סנה ואחדה : לתאריך ר"ח סיון תרע"ט. : דפוס י' סתהון הספרייה הלאומית

    מפה של העיר חלב 1930

    אוסף המפות על שם ערן לאור, הספרייה הלאומית

    מפה של העיר חלב – 1928

    אוסף המפות על שם ערן לאור, הספרייה הלאומית

    תשנ”ג בהבזקים

    מתוך החוברת דרכי אר”ץ מס’7 שנת 1993

    מבט על חיי היומיום בתקופה האחרונה בחלב – 1992

    מבט על חיי היומיום בתקופה האחרונה בחלב סקירתה של מירי בלומנפלד כתבת העיתון "חולון בת-ים" ב 1992 כתבת העתון ״חולון בת-ים״, מירי בלומנפלד, יצאה - אגב...

    הנוער העברי בארם צובא בשנים 1945-1936 – מאת אברהם הללי ז”ל

    העיר חלב הייתה מכונה בפי תושביה, היהודים והלא־יהודים, בשם ״חלב אש־שהבא״ (השם בערבית), דהיינו: ״חלב הלבנה״, לאמור: חלב, אשר צבעה לבן, ואין יודע מדוע.

    יהודי חלב בקובה (KOBE), יפן מאת אורית ששון

    מתוך חוברת דרך אר”ץ מס’ 16    שנת: 2009 לחץ כאן להורדת קובץ PDF

    האחים אדמון, אבי, ויעקב שאשו מספרים על אבא

    מתוך החוברת דרכי אר”ץ מס’7 שנת 1993 פעמי אר"ץ גזר דין האחים אדמון, אבי, ויעקב שאשו מספרים על אבא הפרשת אותה אגולל בפניכם חתחוללה. בחלב. בשלהי שנת 1956....

    יעדי ההגירה מהעיר חלב במאה ה-20

    יעדי ההגירה מהעיר חלב במאה ה-20 / מתוך הספר קורות חיים של אברהם צפדיה (נכתב בשנת 2009)

    תקנות רבנים בפזורה החלבית במערב

    תקנות רבנים בפזורה החלבית במערב/מתוך הספר קורות חיים של אברהם צפדיה (נכתב בשנת 2009)