More
    דף הביתספר קורות העץחינוך ומסורת בחלב

    חינוך ומסורת בחלב

    מתוך הספר קורות חיים של אברהם צפדיה (2009)

    חינוך ומסורת

    המסגרת החינוכית המקובלת בחלב הייתה – הכּוּתָאבּ, או “תלמוד תורה” לילדים בני שלוש עד שלוש-עשרה (גיל בר מצווה). לאחר גיל זה, היו הנערים יוצאים לעבודה על מנת לסייע לפרנסת המשפחה. מטרת החינוך הבסיסי בתלמוד תורה הייתה הנחלת המסורת והמורשת היהודית בלבד ולא לימוד מקצוע או מלאכה שמהם יוכל הנער להתפרנס בעתיד. ההסתגרות בלימודי תורה בלבד נבעה מחשש השפעתן של תרבויות חיצוניות שהיה עלול לסכן את זהותה של קהילת-מיעוט. משפחות בעלות אמצעים יכלו לשלוח את בניהם גם לבית ספר פרטי.

    בכיתות התלמוד-תורה (הכותאב) הצטופפו הלומדים בדרך כלל על הרצפה, על מחצלות ללא כל ריהוט. תוכן הלימוד היה התפילות השונות בימי חול, שבת ומועד, חמשת חומשי תורה, משניות וגמרא. הלימודים היו בשפת הקודש – עברית, למרות שבחיי היום יום דיברו ערבית. הדגש היה על לימוד ושינון בעל פה וגם על הבנת הנקרא. הקהילה אף יסדה גוף בוחן שנהג לפקח על רמת התלמידים מדי שבוע. המורה המכונה חכם, לימד לפי מיטב הבנתו אך ללא הכשרה פדגוגית. אם התלמיד טעה או שלא זימר כהלכה פסוק מסוים, היה נידון למכות (פלקות) על כפות רגליו עד ששככה חמתו של החכם. הישיבה בכיתה הייתה “ישיבה מזרחית” ומפאת המחסור בספרי לימוד היה ספר אחד או מספר עותקים עוברים מיד ליד. עם חלוף השנים הלך מצב זה והשתפר. ילדים שהיו מפגינים בקיאות, או, לחליפין, היו בניהם של רבנים או תלמידי חכמים, היו ממשיכים את לימודיהם בישיבות החל מגיל ארבע-עשרה. גם כאן הם היו משננים את דברי הריש מתיבתא בפירושים השונים לסוגיה זו או אחרת במשנה, בתלמוד או בפוסקים. היו מספר ישיבות בחלב, שחלקן התקיימו בבתי עשירים. בתנאים נוחים אלו הגיעו הלומדים לרמה גבוהה ומפותחת יותר.

    התלמידים קיבלו במשך הזמן את התואר של “תלמיד חכם”, והיו כאלו שאף הוסמכו לשמש כרבנים (לפעמים זה היה תלוי גם מאיזו משפחה הם באו). קליטתם של מגורשי ספרד בחלב חיזקה והרחיבה את שכבת תלמידי החכמים והרבנים של חלב ושמעם החל להגיע למרחוק. מבקרים ורבנים מקהילות אחרות שהגיעו לביקור בחלב התפעלו מרמתם הגבוהה של חכמיה ומעומק ידיעותיהם. חלב אף הייתה “מייצאת” רבנים מקרבה לשמש כרבני קהילות אחרות.

    לעומת זאת, הבנות לא זכו לפריבילגיה של לימודים. הקהילה ראתה בחינוך הבנות דבר חסר ערך ותועלת. לא היה לבת צורך בהשכלה, כך סברו, מלבד ידיעת מלאכת הבית, סיפוק רצון בעלה וטיפול בילדיה. היא גם נתפסה כחסרת סמכות כלשהי במשפחה, ובודאי בכל מה שנוגע לעסקי הקהילה. כך נוצר מצב שבו הנשים לא ידעו קרוא וכתוב, עד סוף המאה ה-19 — מועד בו הוקמו לראשונה מוסדות חינוך המיועדים לבנות. בתפילות בבית כנסת לא החזיקו הנשים ב”סידור” אלא רק ענו “אמן” אחר הגברים וחיקו אותם בישיבה ובקימה במשך התפילה. בעלי אמצעים שהיו פתוחים יותר, בעיקר ממשפחות הפרנקוס, שלחו את הבנות ללמוד במסגרת פרטית או אף במסגרת מיסיונרית.

    שורשי הקהילה היוו את התשתית שעליה התבססה תרבותה. בתחום המסחר הם העריכו את החומריות, דבר שיצר מעמדות וחיכוכים. זו הייתה קהילה שמרנית שאינה מקבלת גירושין. המשפחה הייתה ערך עליון ומצד שני לא ויתרו על הליברליזציה: כגון שיפור מעמדה של האישה.

    החלבים לא היו מגדלים זקן, ואלו שלא התפרנסו מהדת לא חבשו כיפה, אך תמיד הייתה להם אחת בכיס. האינטגרציה בין התרבויות שאותן הביאו מגורשי ספרד, הפרנקוס וכי״ח הביאו לעושר תרבותי רב. כך הם שאפו ליצור דפוסים חדשים בתמהיל מיוחד שנרקח על ידם התקרבות לאירופאים, למיעוטים ולאליטות המוסלמיות. לעומת זאת, ההגירה גרמה להתמעטות הקהילה והתפתחה מצוקה ברוב מעוטי היכולת, וזה גרם לליכוד שכבות אלו בתוך יתרת הקהילה. כך למשל התחסלה קהילת קאמישלי שהצטרפה לקהילת חלב, וגם שכונת בחסיתה התחסלה ותושביה עברו לג’מיליה.

    המרכז למורשת אר”ץ מברך על כל יוזמה של תיעוד והפצת מורשת ארם צובה (חלב) ומוכן לתת לה פרסום באתר שלנו. אין המרכז מתערב בתוכן של היזם שביקש לפרסם באתר שלנו ונענה בחיוב. לכן, הודעה זו מוגשת לציבור על ידי אותו יזם, באמצעותנו וללא מעורבות שלנו בתכנים שלה. 

    נושאים קשורים

    הנוער העברי בארם צובא בשנים 1945-1936 – מאת אברהם הללי ז”ל

    העיר חלב הייתה מכונה בפי תושביה, היהודים והלא־יהודים, בשם ״חלב אש־שהבא״ (השם בערבית), דהיינו: ״חלב הלבנה״, לאמור: חלב, אשר צבעה לבן, ואין יודע מדוע.

    יהודי חלב בקובה (KOBE), יפן מאת אורית ששון

    מתוך חוברת דרך אר”ץ מס’ 16    שנת: 2009 לחץ כאן להורדת קובץ PDF

    האחים אדמון, אבי, ויעקב שאשו מספרים על אבא

    מתוך החוברת דרכי אר”ץ מס’7 שנת 1993 פעמי אר"ץ גזר דין האחים אדמון, אבי, ויעקב שאשו מספרים על אבא הפרשת אותה אגולל בפניכם חתחוללה. בחלב. בשלהי שנת 1956....

    בית הכנסת ב-דורה אירופוס במוזיאון הלאומי בדמשק

    מתוך הספר קורות חיים של אברהם צפדיה (נכתב בשנת 2009) בית הכנסת ב-דורה אירופוס במוזיאון הלאומי בדמשק ב-28 אפריל 2003 שוטטת׳ ברחבי האינטרנט והגעתי לגמרי במקרה,...

    בית הכנסת בדורה-אירופוס ־ DURA EUROPOS

    מתוך הספר קורות חיים של אברהם צפדיה (נכתב בשנת 2009) בית הכנסת בדורה-אירופוס ־ DURA EUROPOS דגם של הקיר המערבי של בית כנסת דורה-אירופוס עם נוף...

    חלב – הכינוי הלועזי

    מתוך הספר קורות חיים של אברהם צפדיה (נכתב בשנת 2009) חלב - הכינוי הלועזי בתקופה ההלניסטית כונתה חלב - ALEPOLIS, ובקיצור -ALEPO. כך היא מכונה ביום...

    חלב בעת העתיקה

    מתוך הספר קורות חיים של אברהם צפדיה (נכתב בשנת 2009) חלב בעת העתיקה מבחינה גיאולוגית נמצאת חלב במרכזו של אגן נאוגֶנִי נרחב בצפון סוריה. במרכזו של...

    השם – צפדיה

    גם לשם - צפדיה הייתה תוספת: מבית באואבה. צפדיה מבית באואבה (לאלו שגרו בשכונה זו). באואבה - כינוי לשכונה בקרבת שער העיר חלב שלה סמטת-כניסה...

    יעדי ההגירה מהעיר חלב במאה ה-20

    יעדי ההגירה מהעיר חלב במאה ה-20 / מתוך הספר קורות חיים של אברהם צפדיה (נכתב בשנת 2009)

    תקנות רבנים בפזורה החלבית במערב

    תקנות רבנים בפזורה החלבית במערב/מתוך הספר קורות חיים של אברהם צפדיה (נכתב בשנת 2009)