Home אולם פרסומי המרכז מגילת שיר השירים

מגילת שיר השירים

פרסום דיגיטלי המאפשר אפקט היפוך דף תלת מימדי ע”י לחיצה בקצי התחתון או בחץהצמוד לספר
ניתן לפתוח את הספר במסך מלא באמצעות שבסרגל בתחתית הספר (ליציאה לחץ ESC)


 

צילום של מגילת שיר השירם מתוך כתר ארם צובא

כידוע, הקהילה החלבית מאופיינת בעושרה ובדאגה בשמירת מנהגיה העתיקים בכל הנוגע לשירים, פזמונים, בקשות, מקמים וכו”.

מבין השירים המוכרים ביותר בין הקהילות החלביות בתפילת שבת, שיר השירים, ללא ספק הינו אחד מהם. כיון שבדרך כלל ב”כניס” (בהכנ”ס) שרים אותו מיד כשמסיימים תפילת מנחה בערב שבת, שמעתי מפיהם של מתפללים בקהילה יסוד הדת בבואנוס איירס, שהחכם יצחק שחיבר זצ”ל החשיב את שיר השירים כתפילה לקבלת השבת.

זהו רגע בו כל הקהל משתתף יחד, כמקהלה, בשירת שיר השירים בהתרגשות ובאינטונציה קצבית בשל הלחן המקורי אשר התקבל בירושה מהקהילה היהודית שבעיר חלב ונשאר כחותמת לאורך הדורות. כל בית הכנסת חלבי בעולם מבצע את שירת שיר השירים באותו לחן, גם מבוגרים וגם ילדים. אין כמעט חלבים שלא מכירים אותו ורבים מהם במהלך השנים כבר שרים אותו בעל פה. זו גודלה של מגילת שיר השירים. זו מנת שמחה לקראת הרוחניות של השבת.


מנהג חלבי: יש לציין שבסוף שיר השרים, חוזרים על שני הפסוקים האחרונים של המגילה:

“הַיּוֹשֶׁ֣בֶת בַּגַּנִּ֗ים חֲבֵרִ֛ים מַקְשִׁיבִ֥ים לְקוֹלֵ֖ךְ הַשְׁמִיעִֽנִי: בְּרַ֣ח ׀ דּוֹדִ֗י וּֽדְמֵה־לְךָ֤ לִצְבִי֙ א֚וֹ לְעֹ֣פֶר הָאַיָּלִ֔ים עַ֖ל הָרֵ֥י בְשָׂמִֽים:

ולאחר מכן קוראים שוב את הפסוק:
צְאֶ֧נָה ׀ וּֽרְאֶ֛ינָה בְּנ֥וֹת צִיּ֖וֹן בַּמֶּ֣לֶךְ שְׁלֹמֹ֑ה בָּעֲטָרָ֗ה שֶׁעִטְּרָה־לּ֤וֹ אִמּוֹ֙ בְּי֣וֹם חֲתֻנָּת֔וֹ וּבְי֖וֹם שִׂמְחַ֥ת לִבּֽוֹ:”

לאחר סיום קריאת שיר השירים, החכם מסיים בתפילת רִבּוֹן כֹּל הָעוֹלָמִים… המעלה עוד יותר את קדושתו ומשמעותו של השיר, ומרומם את הקהל ברוחניות לקראת השבת.
לסיום, החזן מבצע קדיש יְהֵא שְלָמָה… בניגון במקם ביאת (יש קהילות שלא אומרים קדיש זה)

מאת: שלמה מריו ספדייה


מגילת שיר השירים – חכם מקס טוויל (באדיבות pizmonim.com )

https://www.pizmonim.org/MP3/Tawil%20Shir%20Hashirim%20full.mp3?_=1

 

Exit mobile version