More

    מישל עזרא ספרא ובניו – הסדרה הטלויזיונית

    ״מישל עזרא ספרא ובניו״: תמונת מחזור מהסדרה הטלויזיונית.

    בתודה רבה לערוץ כאן 11, נוכל לצפות וליהנות מהפרקים של סדרת הטלוויזיה המצליחה והאהובה שכבשה את לב הישראלים.

    אנא לחץ/י בקישורים להלן לערוץ כאן-ארכיון לצפיית הפרקים:


    פרק א – מישל
    משפחת ספרא נחלקת בדעותיה על ציונות למורת רוחו של מישל, אב המשפחה.


    פרק ב – חרדה
    היהודים מתחילים לעזוב את חלב ומישל מנסה לעזור עם מכירת הרכוש


    פרק ג – עקירה
    כשקהילת ארם צובא נחרבת, מישל נחוש להציל את משפחתו


    פרק ד – דור חדש
    לניאדו מגלה מידע על כתר ארם צובא, והמשפחה מתמודדת עם אובדן


    פרק ה – לינדה
    אברום נוסע לשכנע את אמו לעלות לארץ והביקור לא הולך כמתוכנן


    מאמר זה נכתב בשנת 1988 וכלול בבטאן “דרכי אר”ץ” גיליון מס’2

    הסדרה הדרמטית ״מישל עזרא ספרא ובניו״ בהפקת הטלוויזיה הישראלית לפי סיפור של אמנון שמוש, חוזרת למרקע ותשודר ממוצ״ש בשעה 22.30, לאחר ״מבט ספורט.״ בטלוויזיה מספרים שמאות צופים פנו בבקשה לשידור חוזר של הסדרה. חבל רק שלא מצאו לה משבצת שידוד פחות מרכזית, כדי שגם למי שכבר ראה את הסדרה, יהיה במה לצפות במוצאי שבת, במשך שבעה שבועות.

    יחד עם ׳׳עמוד האש״ ו״לחם״ נחשב ״מישל עזרא ספרא ובניו” לאחד יהלומים שבכתר ההפקות של הטלוויזיה הישראלית, שהכל גמרו עליה את הלל: המבקרים והצופים. העלילה מספרת על משפחה יהודית (משפחתו של מישל) שמוצאה מן העיר האלב שבסוריה ומתרחשת בשנים 1936־1976. את ספוריהם האישיים של בני המשפחה, אשר מתפרשים ברחבי העולם טווה אמנון שמוש בתוך הארועים ההסטוריים של אותן שנים. האב מישל מסמל את השורשים והשמרנות, אך יש קרע בינו ובין בניו שעוזבים את סוריה ומשתקעים במקומות שונים בעולם: יש שעולים לא״י ומגשימים את הרעיון הציוני, ויש גולים לאמריקה או מקסיקו.

    בהפקה הטלוויזיונית (עיבוד ניסים דיין, מפיק יוסי משולם, צלם שרגא מרהב) משתתפים 60 שחקנים ומאות ניצבים. בתפקידים הראשיים: מאברם חורי(חתן פרס ישראל), לילית נגר, דוד מנחם, עמום לביא, אסנת ראם, תיקי דיין, אבי לוזייה וענת מנדלסון.

    ״מישל עזרא ספרא״ הוחל (לפני כארבע שנים) בהפקה נסיונית. איש לא היה מוכן להמר על סידרה. לכן, בתחילה הופק רק פרק אחד. לאחר שידורו – התברר כי זהו סיפור הצלחה, ואז הוחלט להמשיך בהפקת הסידרה. הפרק הראשון זכה לשידור חוזר ואילו ארבעת הפרקים הנוספים הופקו ונערכו כמעט בצמוד לשידורי חודשים רבים לאחר שידור הפרק הראשון. בשל הלחץ בעבודה, אורכם של הפרקים לא היה אחיד: היו פרקים של 90 דקות והיו של חמישים.
    לקראת השידור החוזר עברה הסדרה עריכה מחודשת ועתה היא מורכבת משבעה פרקים (ולא חמישה) בעלי אורך אחיד. העריכה החדשה היתה טכנית בלבד ולא תוכנית. הפרק הראשון, ״מישל״, שישודר במוצאי שבת, מתרחש בשנת 1936. הפרק מציג את אבי המשפחה מישל, דמות חזקה ודומיננטית. מערכת היחסים במשפחה נפרשת על רקע רצונו של הבן אלבר לעלות לארץ ישראל.

    אילנה באום