More
    Homeאולם פרסומי המרכזספר קצת זכריה

    ספר קצת זכריה

    לפי מנהג יהדות ארם צובא (חלב) בנוסח המקורי

    ספר “קצת זכריה”: יצא לאור ע”י המרכז בשנת 2008
    עורך: מנחם ידיד ז”ל (נשיא המרכז)
    ציור העתיפה: מאת יצחק תורג’מן
    שפה: עברית/ערבית יהודית/English
    זכויות יוצרים: © המרכז למורשת יהדות ארם צובא

     

    זְכַרְיָה בֶּן יְהוֹיָדָע הֵכֹּהֵן הוא דמות מקראית מתקופת יואש מלך יהודה. מוזכר במקרא בתוך סיפור על עבודת עבודה זרה על ידי שרי יהודה, כנביא המוכיח את העם שנהרג בידי אספסוף בחצר בית המקדש במצוות המלך. הסיפור מוזכר בקינות לתשעה באב.

    סיפורו של זכריה בן יהוידע הכהן, שהיה בתקופת יואש מלך יהודה, 252 שנה לפני חורבן בית המקדש הראשון, ובתור נביא, כהן ודיין, בעל השפעה בבית המלוכה, הוא הוכיח והזהיר את המלך והעם לבל ימשיכו במעשיהם המקולקלים אשר יכולים לגרום לחורבן הבית, אולם הם סרבו לשמוע לעצותיו הטובות ואף רצחוהו בבית המקדש.כתוצאה מכך נפלו מישראל אלפים רבים ונשחטו ע״י נבוזאדן על מנת להשקיט את דמו של זכריה שהיה רותח ומפעפע מהאדמה.

    ספר זה הינו תרגום של כתבי יד שנכתבבו ע”י חכם חיים ב”ר יצחק הלוי זצ”ל, בכתב נוס אלם בערבית, בשנת ה’תרי”ט (1859) והועתקו ע”י נכדו ר’ חיים הלוי ארם צובא (חלב)

    הערה:הטקסט המתורגם הנו שונה מזה שמופיע במחזור ארם צובא (ראה בקישור זה לספריית הלאומית)

    לחץ/י כאן להורדת כתבי יד בקובץ PDF


    פרסום דיגיטלי המאפשר אפקט היפוך דף תלת מימדי ע”י לחיצה בקצי התחתון או בחץהצמוד לספר
    ניתן לפתוח את הספר במסך מלא באמצעות שבסרגל בתחתית הספר


    דבר העורך

    מנחם ידיד ז”ל

    אחיי ורעיי,

    אחת ממשימותיו העיקריות של המרכז למורשת ארם צובא היא לשמר את מורשתה ואת מנהגיה של קהילת קודש אר״ץ־חלב בארץ ישראל ובתפוצות. כידוע, לימוד התורה בחלב התנהל הן בשפת הקודש והן בשפה הערבית המדוברת והמובנת לכל הציבור-גברים, נשים וטף.

    יהדות ארם צובא ניהלה חיים יהודיים מלאים ברוח היהדות השורשית, חיים שכללו מערכת חינוכית ותרבותית שהתנהלה תחת כנפי המסורת היהודית. כדי לחזק את כלל הציבור באמונה הצרופה בה׳ נהגו ראשי הקהילה ורבניה לקיים שיעורי תורה לציבור הרחב. זאת ועוד, בכל מוצאי שבת לאחר התפילה נהגו אנשי הקהילה לשוב לביתם כדי לערוך את ההבדלה, וכדי לקיים מצות סעודה רביעית, ולאחר מכן שבו לבית הכנסת או לבית המדרש, והרב דרש על פרשת השבוע. בדרשתו כלל תמיד סיפורי מעשים בנושאים שונים, בהתאם לתוכן הפרשה, בין אם על תלאות וייסורים שעברו על עם ישראל ובין אם על דרכי הנהגה שונות שמהן ניתן להפיק מוסר השכל.

    אחד הסיפורים הוא סיפורו של זכריה בן יהוידע הכהן, שהיה בתקופת יואש מלך יהודה, 252 שנה לפני חורבן בית המקדש הראשון, ובתור נביא, כהן ודיין, בעל השפעה בבית המלוכה, הוא הוכיח והזהיר את המלך והעם לבל ימשיכו במעשיהם המקולקלים אשר יכולים לגרום לחורבן הבית, אולם הם סרבו לשמוע לעצותיו הטובות ואף רצחוהו בבית המקדש.

    כתוצאה מכך נפלו מישראל אלפים רבים ונשחטו ע״י נבוזאדן על מנת להשקיט את דמו של זכריה שהיה רותח ומפעפע מהאדמה. לסיפור זה, כמו לסיפורי מעשים אחרים, הייתה השפעה גדולה וחיובית על ציבור השומעים, וכך חדרה לליבם והתחזקה האמונה הגדולה באלוקי ישראל ובתורתו.

    ראשי הקהילה, רבניה ועסקניה הנאמנים, ראו בפעילות הקודש הזאת חשיבות גדולה בשדה חינוך הקהילה, גדולים כקטנים, כמאמר הכתוב:״חזקו ויאמץ לבבכם כל המייחלים לה׳״. וכך, מתוך מטרה חשובה לדורות הבאים, וכדי לשמר את עברה המפואר של ק״ק אר״ץ-חלב, מצאנו לנכון להוציא לאור את סיפור המעשה החינוכי החשוב הזה.

    נכתב ע”י מנחם ידיד ז”ל


    ללחוץ כאן לרכישת הספר המודפס הכולל שליח עד הבית

    ללחוץ כאן לרכישת הספר המודפס כולל משלוח לחו”ל

    Click here to purchase the printed book (for buyers outside Israel)


    ניתן גם לקבל את קובץ PDF באימייל באיכות גבוהה (300dpi) להדפסה ובמחיר תרומה סימלי בסך ₪26.00


    “קבר זכריה” מצבת קבורה בהר הזיתים מתקופת בית שני, אותה מייחסת המסורת לזכריה


    © 2024 כל הזכויות שמורות למרכז העולמי למורשת יהדות ארם צובא (חלב) המבקש לצטט מהספר רשאי לעשות כן, בתנאי שיציין את שם הספר, ואת שם המוסד שהוציאו לאור: המרכז העולמי למורשת יהדות ארם צובא (חלב)

    נושאים קשורים

    ספר מגילת אסתר

    ספר "מגילת אסתר": יצא לאור ע"י המרכז בשנת 2005 עורך: המרכז למורשת יהדות ארם צובא ציורים: מאת יצחק תורג'מן, אוסף יעקב ורחל גינדי (לוס איג'לס) שפה: עברית/ערבית יהודית זכויות יוצרים: © המרכז למורשת...

    קצת ירמיה

    לפי מנהג יהדות ארם צובא (חלב) בנוסח המקורי ספר "קצת ירמיהו": יצא לאור ע"י המרכז בשנת 2008 עורך: המרכז למורשת יהדות ארם צובא ציור על העטיפה: מאת יצחק תורג'מן שפה: עברית/ערבית יהודית/English זכויות...

    מגילת קוהלת

    מגילת קהלת לפי מנהג יהדות ארם צובא (חלב) בנוסח המקורי והמקראי ספר "מגילת קהלת": יצא לאור ע"י המרכז בשנת תשס"ה 2004 עורך: המרכז למורשת יהדות ארם צובא ציורים: מאת יצחק תורג'מן שפה: עברית/ערבית...

    ספר משלי

    לפי מנהג יהדות ארם צובא (חלב) בנוסח המקורי ספר "משלי": יצא לאור ע"י המרכז בשנת 2005 עורך: המרכז למורשת יהדות ארם צובא ציורים: מאת אברהם שמי שהם שפה: עברית/ערבית יהודית/ זכויות יוצרים: © המרכז...