More
    Homeאולם תיעוד המחקריםפרשיית גבורה יעקב טרזי ז"ל מאת עזרא צפדיה

    פרשיית גבורה יעקב טרזי ז”ל מאת עזרא צפדיה

    פרשיית גבורה יעקב טרזי ז”ל

    מאת עזרא צפדיה

    מקור: חוברת מס’15 / שנת: 2004

    לאחר ויכוחים נוקבים בצמרת האצ”ל האם יש לסײﬠ לבריטים במלחמתם בנאצים. הוחלט להיענות לבקשה ובתנאי שיותר ללוחמי האצ”ל לשלב במשׁימה זו משימות לאומיות, תפיסתו של האג’ אמין אלחוסײוי האוייב הגדול של הישוב היהודי ששהה באותה עת בבגדד תחת חסות כוחות המהפכה העירקים, ובחינת מצבה של הקהילה היהודית בבגדד תחת שלטון המהפכנים.

    למשימה בפיקודו של דוד רזיאל נבחרו שלושה לוחמים נוספים ובהם בן העדה החלבית מירושלים יﬠקב טרזי- בנם בכורס של הביב וזכייה ז”ל והוא בן 18 בלבד. חברי החוליה האחרים היו יﬠקב מרידור לימים שר בממשלת ישראל ויﬠקב סיקא. יﬠקב טרזי שנודע בﬠוז רוחו ודבקותו במשימות שׁהוטלו עליו, נבחר למשימה,בין היתר,בגלל בקיאותו בשפת הערבית ומנהגי הﬠרבים.

    בבוקי ה-18 במאי 1941הוטסו ארבעה חברי החוליה לבסיס חיל האויר הבריטי בחבניה – ﬠיראק. כעבור מספר ימים, בדרכם אל בגדר למילוי המשימה בליווי קצין ורכב בריטי, התקיפו מטוסים גרמנים את הרכב שנסﬠו בו דור רזיאל ויﬠקב טרזי ובהתקפה זו נהרגו דור רזיאל, הקצין הבריטי, ונהג הרכב נפצﬠ קשה.
    בﬠקבות מותו של דוד רזיאל שונתה משימת השלושה הנותרים: פּיציץ מתקני הדלק נזנח לטובת בחינת הדרך לבגדד. עלהם היה לבחון האם פנויה הדרך מכוחות ﬠיראקיס מורדים.
    השלושה הסכימו למשׁימתם החדשה. אלא שמרידור שלא ידע אח מנהגי הערבים ושפתם נשאר מאחור. טרזי וסיקא מחופשים ליתומים פלשתינים מירושלים שתרים לכאורה אחרי קרוביהם בצבא המורדים יצאו למשימה. בדרכם נפלו סוזי וסיקא קורבנות לשודדים ערבים, עונו בידי מקומיים תומכי הנאצים וצעדו ימים אחדים במדבר ללא מים וללא מזון.
    פצוֹﬠים וחבולים, הצליחו טרזי וסיקא למלא את המשימה ולחזור לבסיס הבריטי בחבניה. פﬠולתם והמידﬠ שהביאו עוררו השתאות בקרב שולחיהם הבריטים.
    המידע שהביאו טרזי וסיקא סייע לבריטים במספר מישורים: הידיﬠה כי הדרך בין חבניה לבגדד פנויה מכוחות אויב איפשׁרה לצבא הבריטי לצﬠוד כעבור ימים סבורים לﬠבר בגדד ללא חשש ולכבוש אותה בחזרה מיד המורדים הﬠיראקים.
    כוחות המורדים, הצבא הנאצי והאגי אמין אלחוסײני סולקו מאדמת ﬠיראק, נחסמה אפשרות הצבא הגרמני מלהשטלת השתלטות כוללת על הישוב היהודי בארץ ישראל. ונוצרה האפשרות להצלת יהדות בגדד מידהם של המורדים העיראקים.
    יﬠקב טרזי נולד ביוני 1923 ונפטר באוקטובר 1963 – יהי זכרו ברוך.

    המידע המובא במאמר זה נלקח מספרו של יﬠקב סיקא: “בעקבות המופתי ﬠם דוד רזיאל”. ומספרו של ארה נאור: “דוד רזיאל פרשת חײו של המפקד הראשי של האצ”ל”. ומפרטים שמסרו בני משפחתו של יﬠקב טרזי ז”ל.

    נושאים קשורים

    מדוע נקרא שמה חלב?

    מדוע נקרא שמה חַלַבּ? מסורות חלב ואגדותיה א' מאת אברהם כהן-טאוויל ז”ל (מתוך הספר יהדות חלב בראי הדורות*) בכל היסטוריה של עם או שבט מצוי חלק, אשר הוא...

    משהו מיוחד בתרבות יהודי חלב?

    משהו מיוחד בתרבות יהודי חלב? מאת אברהם כהן-טאוויל ז"ל (מתוך הספר יהדות חלב בראי הדורות*)  שירת הבקשות השאלה העומדת לפניי היא, מה מייחד יהדות זו? מה היא תרומתה...

    שתי שכונות היהודים בחלב / מאת פרופסור צבי זוהר

    עד לעשורים האחרונים של המאה ה־19, התגוררו כמעט כל יהודי חלב בעיר העתיקה, באזור שבמוקדו רובע "בחסיטה"