More
    דף הביתבית הכנסת הגדול בארם צובהה"היכל הסתום" בבית הכנסת הגדול-אגדה

    ה”היכל הסתום” בבית הכנסת הגדול-אגדה

     

    “ההיכל הסטום” בבית הכנסת הגדול בחלב

    בספרו ״הולך תמים ופועל צדק״ מספר לנו הרב אברהם דיין(נפטר בשנת תרל״ז 1877, ונקבר בקברי הצדיקים, אשר אצל פתח בית הכנסת הגדול), כי לבית הכנסת היו שבעה היכלות. אחד מהם נקרא ״היכל סתום״. כאן מספר לנו הרב דיין אגדה, ששמע מזקן אחד, המסבירה את פשר השם ״היכל סתום״:

    ״והטעם שהוא סתום שמעתי מזקן אחד, שפעם בשמחת תורה היו שמחים והיו מברכין למלך בקול נעים. ובין כך עבר שר העיר. ותעבור עליו רוח קנאה וחשב בדעתו לעשות המקום ההוא כנסיה שלהם. וילן שם עם קצת מיועציו. בלילה יצא נחש גדול ונכרך סביב צווארו; ולא היו יכולים להתקרב אליו מארס שברוחו. והיה השר ההוא צועק ואינו נענה. וקראו למר זקני הדיין ז״ל, ובא ואמר לו: “שמא חשבת על המקום הזה איזו מחשבה רעה”? אמר לו: “כן, אבל עכשיו אני עושה עמכם מכאן ולהבא טובה כפולה”. אז אמר לו הדיין להנחש: “לך חזור למקומך”, וחזר ונכנס להיכל. ומאותו עת סתמו אותו היכל.(8)

    לומדי תורה. בסופו של המעבר ה”היכל הסטום”

    אחד ההיכלות בבית הכנסת ע״ש יואב בן־צרויה, נקרא ״היכל אליהו הנביא״. בתוך קיר מערה עתיקה, הנקראת מערת אליהו הנביא, היה מונח ה״כתר״ – ״כתר ארם־צובה״. הכתר היה נתון בתוך ארגז ברזל, ולארגז שני מנעולים, והמפתחות בידי שני אנשים. פותחים אותו רק אחרי טבילה וטוהרה. כשמתחייב איש שבועת התורה, משביעים אותו על הכתר ולא על ספר תורה. ״והכל נמנעים לישבע שבועה זאת גם אם היה אמת, מיראתם מפני קדושת הכתר.״(9)


    (8) אברהם דיין, זכרון דברי אר”ץ (ארם צובה)” נספח לספר “הולך תמים ופועל צדק, ליוורנו, תר”י (1850) דף ס”ט.

    נושאים קשורים

    ארם צובה. קהלה. הועד הגשמי תרע”ט

    ביאן חסאב ועד הגשמי ען סנה ואחדה : לתאריך ר"ח סיון תרע"ט. : דפוס י' סתהון הספרייה הלאומית

    מפה של העיר חלב 1930

    אוסף המפות על שם ערן לאור, הספרייה הלאומית

    מפה של העיר חלב – 1928

    אוסף המפות על שם ערן לאור, הספרייה הלאומית

    תשנ”ג בהבזקים

    מתוך החוברת דרכי אר”ץ מס’7 שנת 1993

    מבט על חיי היומיום בתקופה האחרונה בחלב – 1992

    מבט על חיי היומיום בתקופה האחרונה בחלב סקירתה של מירי בלומנפלד כתבת העיתון "חולון בת-ים" ב 1992 כתבת העתון ״חולון בת-ים״, מירי בלומנפלד, יצאה - אגב...

    הנוער העברי בארם צובא בשנים 1945-1936 – מאת אברהם הללי ז”ל

    העיר חלב הייתה מכונה בפי תושביה, היהודים והלא־יהודים, בשם ״חלב אש־שהבא״ (השם בערבית), דהיינו: ״חלב הלבנה״, לאמור: חלב, אשר צבעה לבן, ואין יודע מדוע.

    יהודי חלב בקובה (KOBE), יפן מאת אורית ששון

    מתוך חוברת דרך אר”ץ מס’ 16    שנת: 2009 לחץ כאן להורדת קובץ PDF

    האחים אדמון, אבי, ויעקב שאשו מספרים על אבא

    מתוך החוברת דרכי אר”ץ מס’7 שנת 1993 פעמי אר"ץ גזר דין האחים אדמון, אבי, ויעקב שאשו מספרים על אבא הפרשת אותה אגולל בפניכם חתחוללה. בחלב. בשלהי שנת 1956....

    יעדי ההגירה מהעיר חלב במאה ה-20

    יעדי ההגירה מהעיר חלב במאה ה-20 / מתוך הספר קורות חיים של אברהם צפדיה (נכתב בשנת 2009)

    תקנות רבנים בפזורה החלבית במערב

    תקנות רבנים בפזורה החלבית במערב/מתוך הספר קורות חיים של אברהם צפדיה (נכתב בשנת 2009)