More
    Homeאולם תיעוד המחקריםמדוע נקרא שמה חלב?

    מדוע נקרא שמה חלב?

    מדוע נקרא שמה חַלַבּ?

    מתוך הספר יהדות חלב בראי הדורות בהוצאת המרכז למורשת ארם צובא -1993

    מסורות חלב ואגדותיה א’

    מאת אברהם כהן-טאוויל ז”ל (מתוך הספר יהדות חלב בראי הדורות*)

    בכל היסטוריה של עם או שבט מצוי חלק, אשר הוא לוט בערפל, ואשר נקשרות בו אגדות עממיות, שהגרעין ההיסטורי בהן, פעמים רב הוא ופעמים – מועט.

    על מקור שם העיר חלב מספרת האגדה סיפור מעניין: מדוע נקרא שמה חלב? מפני שאברהם אבינו עבר כאן עם צאנו וחילק חלב לעניים.

    הסיפור מובא גם בספר מסעותיו של ר׳ פתחיה מרגנשבורג בזו הלשון:

    ״והלכנו משם לחלב היא ארם-צובה, כי בהר היו צאנו של אברהם אבינו עליו השלום. ומעלות יורדות מן ההר, שמשם היה מושיט לעניים חלב, ולזה הטעם קוראים שם העיר חלב(3)”

    יהודי חלב מספרים את הסיפור בגירסה מעט שונה: ״הייתה לאברהם אבינו פרה, ששמה ״שהבה״ (לבנה) והביטוי ״חלב אשהבה״, שפירושו ״חלב את שהבה״, הפך לשם העיר. ואמנם, אחד מכינויי העיר הוא ״אשהבה״,  והוא מצוי במילונים.

    האם יש באגדה יפה זו גרעין היסטורי? האומנם עבר כאן אברהם אבינו בדרכו מחרן לארץ כנען, כשם שלדעת החוקרים עבר בדמשק ולקח משם את ״בן־משק ביתו הוא דמשק אליעזר״? ספק. אולם, ערכה של אגדה אינו באמיתות ההיסטורית, אלא בהשפעתה על המאמינים בה. צאו וראו, איזו תחושה של גאווה חשו יהודי חלב, בהאמינם שאברהם אבינו, אבי האומה, עבר במקום הזה וקבע כמעשיו הטובים את שמה של העיר!

    אנדה אחרת, המהלכת אצל יהדות חלב, קשורה בבית הכנסת הקדמון של הקהילה בעיר זו. האגדה מספרת, שבית הכנסת הזה נבנה בידי יואב בן־צוריה, שר צבא דוד, לפני בנייתו של בית המקדש הראשון:

    ״והיה יואב נושא על כתפיו האבנים הגדולות ומעלן על הסולם׳ כדי ליתנן בכותל בית־הכנסת. תוך שהוא בונה, בכה יואב ואמר: “אפשר שהקב״ה יניח בית־המקדש, אשר שלמה יבנה, וישרה שכינתו בבית הזה, אשד אני בונה? !  מיד יצאה בת קול ואמרה: “יואב, יואב, עתידים שני בתי מקדשות ליחרב וביתך יהיה קיים׳!(4)

    שערו בנפשכם, איזו הרגשת ייעוד הרגישו יהודי סלב, כשנכנסו לבית כנסת זה וראו בפועל, ששני בתי המקדש – בית ראשון ובית שני – נחרבו, והבית הזה עומד! אגדה היא אגדה, אך ערכן של אגדות מסוג זה הוא, שהן משמשות, למאמין בהן, נר פנימי ומצפון רוחני. כך קרה ליהודי חלב.

    לחץ/י להורדת הכתבה בפורמט PDF


    (3) פתחיה מרמשבורג, ״סיבוב״, מהדורה מדעית ע״י א. גרינחוט, פרנקפורט דמיין 1905: א. יערי, ״מסעות א״י״, תל-אביב, תש״ו(1946), עמי 50.

    (4)ד. צ. לאניאדו, ״לקדושים אשר בארץ״, ירושלים, תש ״ב ת194> הקדמה, עט׳ 8.

     

    נושאים קשורים

    מברכות החתונה בשפה הערבית בקרב יהודי אורפה וחלב- חלק א

    מברכות החתונה בשפה ערבית בקרב יהודי אורפה וחלב חלק א מאת סימה חרוב (אוסטר) לחץ כאן לחלק ב' אצל היהודים באורפה שבתורכיה ובחלב שבסוריה נהוגות, בנוסף לברכות...

    קורות העץ-משפחה אחת מאת אברהם צפדייה

    קורות העץ תולדות עץ - משפחה אחת מאת אברהם צפדייה כך התחלתי לבנות את עץ המשפחה שלי.בחודש יולי 1977 ישבנו ״שבעה" על מות אמי עדה (אדל)...

    גוי של שבת שהציץ ונפגע מאת אברהם שמי

    סיפורים מחלב גוי של שבת שהציץ ונפגע מאת אברהם שמי להורדת הסיפור בPDF ליל שבת בחלב. הגברים עם ילדיהם בכל הגילאים נוהרים לבית הכנסת לתפילת ערבית של...

    היצירה הספרותית – מחקרים מתוך הספר “השרח החלבי לתורה”

    מחקרים מתוך הספר "השרח החלבי לתורה" בלחיצה על הקישורים הבאים ניתן לגלוש לעמוד המחקר הרצוי 1 היצירה הספרותית של יהודי חלב 2 היצירה הספרותית בערבית היהודית 3...

    חלב במאה ה־19 ובמאה ה־20

    חלב במאה ה־19 ובמאה ה־20 מתוך הספר יהדות חלב בראי הדורות שיצא לאור ע”י המרכז מורשת ארם צובא -1993 תמה המאה ה-18. בפתחה של המאה ה-19...

    חכם שמואל לניאדו זצ”ל “בעל הכלים” – חלב בשנת 1605

    הרב שמואל לניאדו זצ"ל חלב בשנת 1605 מתוך הספר יהדות חלב בראי הדורות בהוצאת המרכז למורשת ארם צובא -1993 הרבה סיפורים ואגדות נרקמו סביב לאישיותו של...

    מגורשי ספרד בחלב במאה ה-16

    מגורשי ספרד בחלב במאה ה-16 מתוך הספר יהדות חלב בראי הדורות בהוצאת המרכז למורשת ארם צובא -1993 כיבוש חלב בידי העותומאנים ב-1516 הביא לקהילת חלב פריחה...

    קהילת חלב עד ראשית השלטון העותומאני

    במאה ה-7 הפכה חלב לבירה של סוריה כולה, והמסחר עבר אליה.

    קליטת הפרנקוס בחלב

    קליטת הפרנקוס בחלב מתוך הספר יהדות חלב בראי הדורות בהוצאת המרכז למורשת ארם צובא -1993 תופעה מעניינת ומופלאת היא, כיצד הצליחה הקהילה היהודית בחלב לקלוט ולמזג...

    ספר יהדות חלב בראי הדורות דבר העורך

    דבר העורך מתוך הספר יהדות חלב בראי הדורות בהוצאת המרכז למורשת ארם צובא -1993 את אברהם כהן־טאוויל ז״ל פגשתי לראשונה לפני כ־15 שנה, בקיבוץ ״בית אורן״,...