More
    Homeאולם הבישול החלבימטעמי יהודי ארם צובא (חלבּ) לחנוכה

    מטעמי יהודי ארם צובא (חלבּ) לחנוכה

    חג החנוכה, חל באזורינו, עם סיום עונת מסיק הזיתים והפקת השמן, ובתקופת המקרא היה מקובל להביא בעונה זו, ביכורי זיתים ושמן זית למקדש.
    מאחר והחג חל בחורף, מקובל לאכול בארוחת חנוכה מאכלים חמים ומחממים, ובשל נס פח השמן, רבים מהם יטוגנו בשמן עמוק.
    כידוע, המאכלים אופייניים לחנוכה הם לביבות, סופגניות ומיני מאפה מטוגנים, בהתאם לעדה ולמנהגי ארצות המוצא.
    מנהגינו בארם צובא (חלבּ) ועוד היום בבתי החלבּים, שהמאכלים האופייניים לחנוכה הם לרוב מטוגנים בשמן, כמו: קַאטַאיֶיף, זְלַאבִייֶה, מְשַּבָּאק, זִינְגוֹל, עֵגֶ‘ה בְּבַתָאתֶה. בנוסף, היו כאלה שדאגו להעשיר שולחנות החג במאכלים אחרים, כמו בַאלַאווָה, גְ’רְייבֶּה, מַעְמוּל וממתקים שונים ממטעמי ארם צובא. יש לציין שלא בהכרח הכינו את מאכלים המטוגנים רק בחנוכה אלא גם בכל הזדמנות חגיגית במשך השנה.
    ישנו גם מנהג בבתים מסויימים, שבמאכלים לחנוכה יכללו גם מתכונים חלביים, בשל נס חיסולו של שר הצבא של נבוכדנצר ע”י יהודית, באמצעות מאכל חלבי מורעל, וכך קירבו את ניצחון היהודים ושחרור ירושלים.

    המתכונים

    אטאייף

    אָטַאיֶיף או קָטַאיֶיף? שאלה זאות נשאלת לגבי השם של המאפה הזה, והתשובה היא: נכון, כותבים "קָטַאיֶיף" אבל מכיוון שכידוע, יהודי חלבּ....,

    עיג’ה בבתאתה- לביבות תפוחי אדמה

    עֵיגֶ'ה בְּבַתָאתֶה לביבות תפוחי אדמה מתכון קל ומהיר להכנת לביבות תפוחי אדמה מטוגנות, שמו בעיר חלבּ "עֵיגֶ'ה בְּבַתָאתֶה". זו הגרסה החלבּית של הלטקס האשכנזי. בעצם, אלה לביבות...

    זלאבייה לביבות מטוגנות עם סירופ שירה

    המאפה הזה מזכיר במרקמו את הסופגניה של היום. הזלאבייה הוא מאכל מתוק הנעשה מבלילת קמח חיטה, מטוגן בשמן עמוק ולרוב נספג בסירופ סוכר "שירה".

    זינגול . כדורי בצק מטוגנים עם סירופ מתוק -שירה-

    זִינְגוֹל | כדורי בצק מטוגנים עם סירופ מתוק "שירה"

    נושאים קשורים

    חוברת חנוכה הנרות הללו קדש הם

    "הנרות הללו קדש הם", המהווה הסברים בנוגע לחג חנוכה, נוסח הדלקת הנרות, מנהגים של יהודי ארם צובא, קיצור הלכות הדלקת הנרות, מתכונים של מאכלי חנוכה, וכן פזמונים אשר נוהגים לשיר בימי חנוכה, כמנהג יהודי ארם־צובא (חלבּ)

    מטעמי יהודי חלבּ לפורים

    מעדני המטבח החלבי היו נוכחים בשפע: קיִבֶּה פִיל סֵנִיֶה, מַחְשִי בַסָל, לַחְם בְעָגִ'ין, ... כמובן, כפי ש ”חִילוּוֵיָאת“ (מתוקים) היו חלק בלתי נפרד בכל חג

    המטבח בפסח

    בחלב-ארם צובא ערכנו שני לילות סדר. מייד אחרי חג פורים, הנשים מתחילות לנקות את הבית...

    אֶרַאס בְּעַגְ’ווֶה

    אֶרַאס בְּעַגְ'ווֶה - עוגיות עם תמרים ואגוזים